(výběr z úplné soustavy 128 podstatných historických triků všech zemí a dob z nové knihy Konec manipulace)
Ovlivňování, manipulování, motivování
Velmi častým předmětem diskusí na mých komunikačních kurzech je otázka, co je a co není manipulace. Po více než třech desítkách let intenzivních zkušeností, po mnoha chytrých diskusních oponenturách vzdělaných přemýšlivých lidí mohu myslím tento problém s jistotou uzavřít, rozseknout:
Jakýmkoliv informačním komunikačním působením ovlivňujeme. Ovlivňujeme-li mravně, jde o motivování. Ovlivňujeme-li nemravně, jde o manipulování.
Ovlivňování je nadřazený pojem s neutrální konotací. Má dva projevy – mravný, tj. motivování (pozitivní konotace slova) a nemravný, tj. manipulování (negativní konotace slova). Pro lepší orientaci vám poslouží definice anglického slova: connotation = význam (slova, pojmu).
Viz též Zlatá kniha komunikace – pasáže o motivování a manipulování. Tam je zmíněno i zde je třeba zmínit, že morálnost čehokoliv jednak není objektivně měřitelná, jednak se na ní lidé prostě neshodnou. Přičemž ty neshodné názory a postoje si často hájí velmi silně a emotivně.
Trik H66: Záludná záměna pravdy za pouhý názor
Komentář DG: Trikař odpovídá slušnému člověku: „Ty mi zde tvrdíš, že do pracovních vztahů nepatří podraznictví. Ale to je tvůj názor. Já jsem přesvědčen, že podrážejí víceméně všichni, že řečičky o nepodrážení se jsou jen chabou výmluvou slabých a neúspěšných, že celá historie lidstva je o vítězstvích těch největších podrazníků. Takže – nebuď naivní!“
Čím více uznávané, čím více férové sdělení, čím více všeobecně přijímanou pravdu či zásadu trikař napadá, tím více je to od něj trik. Napadat hnusná tvrzení (typu „každý má jíst malé děti“) není trikem, ale férovou obranou proti hnusnému necivilizovanému názoru.
Uznávanost (H30) a aktuální všeobecná přijímanost (H41) ale není kritériem pravdy; a férovost či civilizovanost je relativní (H56).